24.12.08

Cantar per Nadal

Cada any, quan s'apropa Nadal, a casa tenim el costum de comprar algun disc de cançons nadalenques. En tenim una bona col·lecció: des d'un que a mi m'agrada molt, de La Locomotora Negra, potser perquè un dels seus components, en Tòfol Trepat, havia sigut company meu d'institut,
passant per un altre comprat a Grècia on en mig de cançons gregues apareix el Fum, Fum, Fum, cantat en castellà, amb una lletra que en res s'assembla a la nostra; fins a l'últim, la novetat d'aquest any: un disc comprat a la plaça de la Catedral de Barcelona, a dues noies que oferien, a l'aire lliure, un magnífic concert de címbals. I, entre mig, discos diversos, alguns heretats de casa dels pares, amb cançons en anglès, francès, alemany, llatí, català, castellà... D'altres, com el d'aquest any, només de música. Melodies anònimes o d'autor conegut i reconegut. Tant se val. Cançons que formen part de la nostra cultura, del que en podríem dir "Patrimoni Nadalenc de la Humanitat".

Cantar per Nadal és una tradició a casa. Deu venir dels antecedents familiars: l'àvia Teresa, que havia cantat a l'Orfeó Català, el pare i oncles cantaires del Manresà... De petits i no tant petits, el concert nadalenc de l'Orfeó i moltes vegades el Poema de Nadal formaven part del nostre "imaginari nadalenc". Després, alguns de més joves durant un temps havien format part d'alguna coral.

A més a més dels discs, tenim una bona colla de cançoners, fruit de la tasca de músics o folkloristes o directors de corals: alguns heretats, d'altres comprats. I un parell fets a mida, recollint aquelles cançons que més ens agraden, tretes de cançoners diversos.

Ens agrada cantar. Ens hi trobem totes les generacions, dels més grans fins els més petits. Intentem celebrar el Nadal amb joia, procurant de no perdre l'esperit primitiu: alegrar-nos pel naixement de Jesús, retrobar la senzillesa dels pastors i dels infants, emprendre l'aventura de seguir una estrella com els Reis, sentir-nos germans de la gent d'arreu del món...

En català tenim un bon repertori de nadales: les pròpies d'aquí, algunes ja ben conegudes internacionalment, i les que de ja fa temps es varen traduir d'altres llengües i sentim tant properes com si fossin nostres. Si hagués de triar-ne una de nadala, no sabria pas dir quina: segurament una que fos una cançó de bressol, d'aquelles que no cal entendre massa la lletra perquè la música sola ja parla al cor, que és el què cal, al menys aquests dies.


Que tingueu tots un Bon Nadal!!

2 comentaris:

  1. Estimada Pilar:
    Gràcies per desitjar-nos un bon Nadal. Jo també vull fer-ho en el teu bloc per a tu i els teus.

    Està molt bé això de tenir un bloc si no fos perquè ja tinc el meu portal ara mateix n’obriria un però ... M’aprofito d’amigues com tu que en tenen un per poder expressar lliurement el que penso.

    M’has recorda’t El poema de Nadal. Jo crec que des de que tinc ús de raó que el recito el dia de Nadal de cada any – ja ho feia a casa dels pares al pis de la Via Augusta de Barcelona - i mira tu si han passat anys! Hi ha una estrofa que em té robat el cor i que ja la rumio abans d’aquestes festes tan de caliu i de família!
    L’escric ..?:

    “Ai si no fos per aquesta nit tan clara
    Seriem tros de car i pensament
    Que no coneix de on ve ni a on para
    Pell d’home que arrossega el corrent ...”
    (En Josep Maria de Segarra diu la corrent que rima millor o no es parlava tan bé com ara el català, no ho sé, ho saps tu Pilar ???)

    Sovint reflexiono en el misteri de que tot un Déu es faci un Nen per apropar-nos a Ell amb tota confiança i em remou molt a procurar fer les coses normals i quotidianes amb més estima. També, en veure aquestes imatges per les notícies de la televisió de criatures ben innocents que moren per les guerres i que em fan plorar, deixo el meu sentiment a ...

    Ses blanques manetes, petites com són,
    sent tan petitetes formaren lo món…

    … i segueixo plorant però pot ser amb més pau i nova empenta i amb desitjos de jo fer i fer fer als joves solidaris coses bones per millorar els temps que vivim si Déu ens ajuda.

    Petons nadalencs amb un link d’un fragment del Poema

    http://festesnostrades.lateneu.org/poemes/detall.php?poema=17

    Victoria

    ResponElimina
  2. doncs avui ja he estrenat un dels discos que m'has enviat a Beirut, per continuar escampant el cant per Nadal per altres terres. A més, dependent del dia, l'hora, l'ambient i l'estat d'ànim, sempre trobes una cançó, ja sigui per la lletra o la melodia, adequada... Però si n'hagués de triar una, segurament seria el Cant dels Ocells. Això si, sempre amb moltes veus diferents!!

    Per NAdal ja arribo tard, però no per a desitjar-vos un nou any ple d'alegria, i amb una miqueta de pau, que tampoc és demanar massa, no?

    ResponElimina